A magyar fotográfia napja
A legeslegeslegeslegelső magyar fotográfusról nincs feljegyzés.
Viszont az első, legeslegeslegelső magyar fotográfiát, helyesebben: dagerrotípiát Vállas Antal készítette a Magyar Tudós Társaság 11. gyűlésén. A várat és a Dunát fotografálta le egy fényérzékeny réteggel ellátott üveglemezre, de a nem túl megfelelő fényviszonyok miatt a kép csak részben sikerült. A tudós urakat nem is győzte meg arról, hogy ez lenne a jövő csudanagy találmánya, inkább átmentek a szomszéd terembe zabálni és leinni magukat. Valamiért mégis ezt az 1840. augusztus 29. dátumot jelölték meg a magyar fotográfia emléknapjának. Vállas Antal matematikus volt, olyan világlátott tudós ember, aki úgy gondolta, hogy ezt a különleges találmányt érdemes lesz bemutatni itthon is. A tudós urak részéről érdektelenség fogadta..
Csak pár évet kellett várni ahhoz, hogy Pesten is megnyíljanak az első fotográfiai műhelyek. Persze itt is olasz, német és francia nevekkel találkozni, úgymint Marastoni, Kawalky, Tarsch, Stuhr, Darier. A magyar tudósokkal ellentétben az embereknek nagyon tetszett ez az új találmány, s előszeretettel fotóztatták magukat. Ma már inkább előkapják a mobilt, idétlenül pucsítanak, click, effektezik, torzítják és már nyomják is fel instára vagy a többi izére, amiről az a téveszméjük, hogy közösségi platformok. Mit szólna ehhez Vállas Antal és a válogatott tudós társaság? Kettéállna a f... fülük!
.
A legrégebbről fennmaradt magyar fotó vagyis dagerrotípia néhány pesti utcát ábrázol. Készítője ismeretlen, s dátuma szerint a felvétel 1844 körül készült.
Az a nagy helyzet, hogy a magyar fotográfusok jelentősen befolyásolták a fotográfia, mint művészeti ág, fejlődését, megítélését. Elcsépelt és közhelyes a gondolat, hogy az elődök ismerete nélkül nem érdemes egy művészeti ágba sem belefogni. Közhely, de épp ezért igaz. No meg célszerű, hiszen a terápiás fotózáson túljutva a csupán szemét létrehozása teljes mértékben értelmetlen tevékenység. Vagyis lefordítva: ne fotózzál már össze-vissza mindent, mert annak semmi értelme.
.
Az utóbbi időben rendkívül divatossá váltak az olyan online közösségek, ahol a fotózás szerelmesei (a legtöbb esetben dilettánsai) osztogatják meg egymással műveiket. 90 százalékban szemetet, de ez a 90 százalék kitermeli azt a 10 százalékot, amit érdemes megnézni.
.
Régen, a fotózás újkorában, amikor még nem lapult a zsebben a mobil vagy a dslr, a fotósok hagytak időt maguknak, hogy a téma felbukkanjon. Születtek is szép számmal olyan felvételek, melyeket ma már csak múzeumok féltett kincseiként láthatunk.
.
Jelenleg az igények alábbszálltak, s a különböző trendek olyan gyorsan váltják egymást, hogy fotós legyen a talpán, aki képes naprakészen ezeknek megfelelni. Szerintem már nem is akarnak. A fotózás digitális hobbivá vált, az élmények befogadása helyett csupán a rögzítésre koncentrál.


Megjegyzések