E10

avagy: mi a fene van ezzel az új benzinnel?


Ha lenne ebben az országban egy igazán fifikás ügyvéd, akkor rávenném, hogy tömegesen indítsunk kártérítési pert az új, E10-es üzemanyagot bevezető uniós szabályozás ellen.
De miről is van szó? Idén januártól megszűnt a kisebb alkohol tartalmú üzemanyag, helyette dupla dózisú etanol van a 95-ös benzinben. Megy a téma körül a hisztériakeltés, meg a dolog elbagatelizálása, de alapvetően mismásolnak, mint ahogy ebben az országban az lenni szokott.


A „Kiotói-egyezmény” és az ehhez tartozó uniós irányelv szerint 2020-tól Magyarországon is be kellett vezetni az úgynevezett normál benzin, vagyis a sima 95-ös üzemanyag új verzióját, melyben az etanol százalék már nem öt, hanem tíz százalék lett. Ezzel védjük a környezetet, mert kevesebb kőolaj származékot használunk és égetünk el.
Válaszom: Blablabla!




Nézzük a véleményeket.
A kémikusok szerint az új, E10-es üzemanyag semmivel sem jobb, mint a régi, sőt. Vízkötő tulajdonsága miatt a belső korróziót meggyorsítja. Hatásfoka alacsonyabb, a motor üzemanyag felhasználása növekszik. Előállítása költséges, környezetszennyező, ráadásul a mezőgazdaságra plusz terheket ró. Az etanol igény kielégítésére több ehhez használható növényt kell majd termeszteni, amihez viszont több, erősebb és ezzel arányosan mérgezőbb műtrágya kell. A több műtrágya tönkreteszi a termőföldeket, ráadásul agresszív hatásuk az élelmiszernek termelt növényekbe is bejut. Bravó! Sikerül magunkat még jobban megmérgezni! Gratula!


Az autógyártók persze keltik a pánikot, hogy juj-juj, a régi autókat tönkreteszi az új üzemanyag. Érthető a hozzáállásuk, hiszen a töménytelen, eladatlan vackaikat szeretnék rásózni az emberekre. Értem én, hogy manapság nem 20-25 évre terveznek egy autót, de azért olyan sokan nem engedhetik meg maguknak, hogy ötévente új járgányt vegyenek. Mellesleg az újabb szériák egyre ócskább minőségben készülnek, viszont az áruk egyre magasabb lesz.


Az autószerelők? Ők nyugodtak. Azt mondják, hogy nyugi, nem lesz semmi baj az öregecske kocsikkal, ha E10-es naftát tankolnak beléjük, mert a korosabb autók úgyis tönkremennek, hiszen ez a dolgok rendje. Belső monológban meg ez inkább úgy hangzik: tankolj az új benzinnel minél többet, ami hamarabb tönkrevágja az egész rendszert, aztán jöhetsz hozzám, én meg túlszámlázottan javítok rajta valamit, te meg fizetsz, kispofám, mint a katonatiszt. Persze nem csinálom meg tisztességesen, így aztán havonta megjelensz a szervizemben és könyörögsz és paraszolvenciázol, hogy vegyelek előbbre.


Akkor kinek jó ez az egész? A gépjármű tulajdonosoknak semmiképp. Mire épülne a per? Ha mondjuk Angliában élnék, az alábbi indokok felsorolásával -szerintem- simán nyernék.

Az információhiányból adódó óvatosság arra kényszerít, hogy az autóm épségének megóvása érdekében drágább, afféle prémium üzemanyagot vásároljak. Ez mindjárt lehetne a per egyik alapja.

A félrevezető kommunikáció és a megváltozott üzemanyag kínálat csökkentette lehetőségeimet, ezáltal szűkített a vásárlói jogaimon, ami hátrányt jelent az új gépjármű tulajdonosokkal szemben. Itthon még mindig legalább egy millió régebbi gyártású benzines járgány fut az utakon - megbízhatóan.

A kereskedelmi manipuláció azt sugallja, cseréljem le a régebbi, de még jól működő autómat és vegyek újat, amibe biztonsággal tölthetem az új típusú üzemanyagot.
Az új üzemanyag bevezetése előtt -tudtommal- semmiféle tanulmány nem készült arra vonatkozóan, hogy hosszú távon milyen következményei lehetnek annak, ha ezt a magasabb alkohol tartalmú benzint használjuk. Minden bizonnyal az egész ügy nyertesei azok, akik erről minden erejükkel igyekeztek elterelni a figyelmet. Kik ők? Azok a vegyipari trösztök, akik érdekeltek az etanol nagy mennyiségű előállításában. Gyanítom, hihetetlen dollármilliárdokról van itt szó.


Egyébként tényleg érdekes tény, hogy idehaza milyen nagy mértékű az ügy körül a dezinformáció. Ez valóban fakadhat abból, hogy nem készült előzetes tanulmány. Magyarul lövésük sincs róla, milyen hatása van a régebbi motorokra a kétszeres etanol tartalmú üzemanyag. A német kutakon csupán néhány éve álltak át az új 95-ös benzinre. Volt is botrány belőle, amit szintén elkent a német sajtó. Erre a viszonylag rövid időintervallumra alapozzák a német gépjármű gyártók és forgalmazók az E10-es üzemanyag hatásait. Szánalmas egy társaság az egész.



Akkor? „Ha per, úgymond, hadd legyen per?” Á, dehogy! Magyar honban nem akadna egyetlen fifikás ügyvéd se, aki szembe merne szállni egy alkohol-benzin lobbis társasággal. Meg itthon nem lenne összefogás ebben sem, mert nálunk inkább a "dögöljön meg a szomszéd disznaja is”, meg a „kaparj kurta neked is jut” szemlélet az elsődlegesen elfogadott. Marad az óvatosság, a drágább tankolás azzal a tudattal, hogy a prémium üzemanyagtól nem kopog a motor, mint a másiktól, s az öreg járgányom jobban teljesít. Vagyis nem, nem! Inkább azt írom: kevesebbet fogyaszt, és több kilométert tesz meg, mint az új benzinnel. Ez van.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon