Dupla születésnap

Szerintem szerencsés lehetek, hiszen a mai két születésnapos közül az egyiket személyesen is ismerhetem.


Gyöngyössy Katalin ma ünnepli születésnapját. Kerek az évszám, de számomra olyan, mintha kortalan lenne. Még nagyon kezdő színészecske koromban játszhattam Vele egy színpadon, ám akkor még észre sem vett. Csodálom Őt ma is, s emlékeimben igazi királynője volt a győri színpadnak. Abban az időben a kezdő színészeknek kötelező volt idősebb kollégáikat figyelni és tanulni Tőlük. Akkor még volt mit. Szóval én is ámulva figyeltem Gyöngyössy Katalin játékát, s néhány esztendő múlva, amikor az egyik nagyobb szerepem után odajött és gratulált, az nekem igazán megtisztelő volt. Szerencsés lehetek, mert pályájának egy szakaszát személyesen is követhettem. S ez a szakmai pályaív igen széles és tartalmas. Tehetségéről az a tény is tanúskodik, hogy a diploma megszerzése  előtt már színpadi és filmes szerepeket játszott. Diplomásként a gyönyörű színésznő vidékre szerződött. Szolnokon kezdett, s az útja Győrig vezetett, ahol megismerhettem. Díjai, szakmai elismerései is sokat elárulnak tehetségéről, a szakmához kötődő viszonyáról. Déryné-díj, Puszedli-díj, Szent István-díj, Érdemes művész-díj, Jászai-díj, Kossuth-díj. Gyöngyössy Katalin mindig pontos, fegyelmezett alakításokat nyújtott, igazi teremtő művész, aki alaposan építi fel szerepeit. A bizonytalan, felkészületlen rendezőket sohasem sértő flegmatikussággal szerelte le. Ha kellett, elegáns humort csempészett alakításaiba. Mint egy igazi királynő, a színpad és a filmvászon előkelő, nemes nagyasszonya, úgy emlékszem Rá. Kívánok Neki boldog születésnapot, egészséggel és vidámsággal teli további éveket. Az Isten éltesse sokáig!



Másik szülinaposunkat -sajnos- nem ismerem személyesen. Viszont ugyanúgy tisztelem és rajongásom tárgya, mint Gyöngyössy Katalin. Ha leírok ide néhány filmcímet, akkor sokaknak biztosan beugrik a ma éppen 75 esztendős... Mi? 75? Ez kizárt! A képek alapján legalább egy húszassal fiatalabb! Szóval ma van annak a művésznek a születésnapja, aki az alábbi filmekben jelentős alakításokat nyújtott:
Egy óra múlva itt vagyok
Bors
Jó estét nyár, jó estét szerelem
Palacsintás király
Illetlenek
Indul a bakterház
és a Hupikék törpikékben Sziamiau hangja ;)

Még sokáig lehetne folytatni a sort. De ugyan mi, vagy inkább ki köti össze e címeket? Elárulom. Harsányi Gábor, a kétszeres Jászai Mari-díjas színművész, író, rendező, aki 2011-ben érdemes művész díjat is kapott.

Imádom filmen és szinkronban, s borzasztóan tetszik, hogy -ellentétben a többséggel- nem törleszkedett egyik zsivány társaság mellé sem. Tehetsége mindig a megfelelő helyre irányította, s bízom benne, hogy még sokáig élvezhetem, élvezhetjük játékát, hangját.

Boldog születésnapot, Isten éltesse, Harsányi Gábort!


 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon