Concorde vs. TU-144

Szerintem a világ legszebb utasszállító repülőgépei a TU-144-esek voltak. Még műanyag makettem is volt a típusról, amíg a macskám össze nem zúzta. A tervezője, mármint a repülőgépnek és nem a macskámnak: Andrej Nyikolajevics Tupoljev szovjet-orosz mérnök. A csodálatos, szuperszonikus utasszállító repülőgép volt az első, amelyik túllépve a hangsebességet szárnyalt át az éteren. 16 darab készült belőle és egy évtizedig állt munkában. Első repülése 1968. december 31-én volt, két év múlva pedig elérte a 2 MAC sebességet is, mely rekordot azóta is tartja.


Ám a technológia valahogy mégsem volt fejlett, mert a TU-144-esek sorsát befeketíti két katasztrófa is. Szerencse a szerencsétlenségben, hogy egyik esetben sem volt tele utasokkal. A TU-144-es projekt haszna átkerült a szovjet harci repülők tervezési folyamatába.

Hogy pontosan ki lopott kitől, az mostanában biztos ki nem derül. Lehet, hogy a szovjetek csórtak a franciáktól vagy fordítva, esetleg egymástól, de ugyanebben az időben megjelent egy szuperszonikus repülőgép a nyugati oldalon is. A Concorde szinte tökugyanolyan, mint a TU-144-es, szerintem messziről össze is lehet téveszteni őket.



A Concorde repülőket a franciák építették, de a franciák és az angolok közösen üzemeltették. Más társaságoknak nem nagyon kellettek. A TU-144-es katasztrófa ellenére a húsz tagból álló Concorde flotta repülőgépei viszonylag hamar szolgálatba álltak és csaknem 27 évig tevékenykedtek. Már a kezdet kezdetén is akadtak problémák, melyek miatt nem vált széleskörűen népszerűvé a típus. Túl hangos volt, túl sokat fogyasztott, zsúfolt volt és ötször drágább, mint a többi repülőgép üzemeltetése. Ráadásul rengeteg elektronikai és mechanikai hiba merült fel, amit állandóan korrigálni kellett. Egyetlen pozitívuma akadt: gyors volt. Három óra alatt Londonból New Yorkba lehetett repülni vele. 32 óra alatt pedig megkerülte a Földet.



Aztán bekövetkezett az, ami már a kezdet kezdete óta a levegőben lógott.  2000. július 25-én, vagyis pontosan húsz évvel ezelőtt az Air France F-BTSC lajstromszámú Concorde repülőgépe Párizsból indult New Yorkba. A 4590 számú járat -nagy sebességgel- éppen felszállni készült, amikor egy másik repülőről a kifutópályára hullott fémdarab kihasította a gumiját, melynek szétrobbanó darabjai -többek közt- kilyukasztották az üzemanyagtartályát, elszakítottak számos elektromos vezetéket, melyek szikrái tüzet okoztak.



 Az egyik hajtóművet gyorsan leállították és megpróbáltak eljutni egy közeli reptérre, hogy ott kényszer-leszálljanak. De sajnos ez nem sikerült. Párizs külvárosában egy szállodára zuhantak és a teletöltött üzemanyagtartályok azonnal berobbantak. A száz főnyi utas és kilenc főnyi legénység mind odalett. A szállodában -szerencsére- csak négyen haltak meg.



Ez az esemény komoly tanulságokkal szolgált, de elindított egy lavinát is. Bár a Corncorde-okat átalakították, már ez sem mentette meg a típus csődjét. Senki nem akart ezekkel repülni többé. A katasztrófa után három évvel kivonták őket a forgalomból. Némelyik múzeumba került és látogatható, így megőrizve a kereskedelmi repülés egy viszonylag rövid időszakát. Időnként fel-felröppennek tervek egy új, szuperszonikus kereskedelmi repülőgép megalkotására, de ezek -gazdaságtalan üzemeltetésre hivatkozva- mindig csak tervek maradnak.      


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon