Az írástudatlanság elleni közdelem napja

Az írástudatlanság elleni közdelem napja sajnos abból az apropóból született, mert a felmérések szerint -világméretű szinten- egyre inkább növekszik az analfabéták, azon belül is a funkcionális analfabéták száma.

Mi is a különbség? A „mezei” analfabéta képtelen elsajátítani az írás és az olvasás képességét, de ettől még a logikus gondolkodásnak a birtokában lehet. A súlyosabb eset, a funkcionális analfabetizmus, melyben sem írni, sem olvasni, sem számolni nem tud és az olyan egyszerű logikai feladat megoldására sem képes, hogy melyik tárgy kisebb vagy nagyobb, melyik út rövidebb, vagy hosszabb és ehhez hasonlók.

A felmérések rengeteg okot sorolnak fel. Hibáztatják az iskolák oktatási rendszerét, a tanítás minőségének romlását, az internetet, a televíziót, a demográfiai változásokat és a bizonytalan szociális helyzetet. Sajnos egyelőre ebben sincs határozott „kórisme”, így csak területileg próbálnak enyhíteni a problémán.

Pontos itthoni számadatok nincsenek, de az elvileg írástudók 30 százaléka beleesik a súlyosabb kategóriába. A legutóbbi PISA tesztben is kiderült, hogy a régióban nem túl fényesen szerepeltünk. A PISA teszt inkább gyakorlati megoldásokat vár a fiataloktól, s ebben elmaradunk az átlagtól. Viszont a TIMSS tesztben, mely a tanterv alapú tudást méri, abban nagyon jó eredményt értünk el. 

Megoldás van, de ehhez komolyabb és mélyebb kutatásokra lenne szükség, amire most nincs lehetőség.

Szóval: ma van az írástudatlanság elleni közdelem napja, melyet az UNESCO 1965-ben, a teheráni konferencián határozott meg.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon