120 éves a magyar tricikli motor

Akár hiszik, akár nem, de gépjárművet -postai célokra- először itt, Magyarországon használtak.

Éppen 1900. november 19-én gördültek ki Budapest utcáira az első Csonka gyártású motoros, háromkerekű triciklik, hogy összegyűjtsék a postaládák tartalmát. Egy kicsit később ezeket segítették a Peugeot, Cudell és szintén Csonka (Dongó) gépkocsik, hogy a nagyobb postai feladványok is mihamarabb a központba kerüljenek.

Ezzel a gépparkkal világelsők lettünk a postai küldemények modern szállítása terén. Oly annyira büszkék lehettünk rá, hogy az 1908-as londoni kiállításra egy teljesen felszerelt, modern motoros triciklit vittünk ki, melynek csodájára járt a világ. Annyira tetszett mindenkinek, hogy Ausztria és Németország azonnal átvették az ötletet. Innen hamar átterjedt Angliába majd pedig az Egyesült Államokba is.
Az ötlet egyébként Bánki és Csonka fejéből pattant ki, de az 1890-es évek végére megromlott a kapcsolatuk és inkább külön-külön folytatták. A motoros postaszállítás így csak terv maradt. Nem sokáig, mert a Posta két fiatal mérnökének (Kolossváry Endre és Haltenberger Samu) szintén eszébe jutott, hogy modernizálni kellene a postai szállítást. AZ ő javaslatukra írta ki a pályázatot a Posta, melyen Csonka János terve nyert, s így ő szállíthatta a hivatal számára az első 22 tagból álló motoros tricikli flottát, mely két évtizedig szolgált becsülettel.

S még egy érdekesség: E tricikli motorokon használtak először idehaza alumíniumot, mint szerkezeti anyagot. Csonka János ebben is újító volt. Számtalan találmánya lett világhírű, s ha nem jön közbe az a fránya első világháború, akkor talán Magyarország autó nagyhatalom lenne. Pedig Csonkának még diplomája sem volt, csak tehetsége.

Szóval 120 éves a postai motoros tricikli. Ez is magyar találmány. Legyünk erre is büszkék, hiszen lám, utánunk kullogott a fejlett nyugat.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon