A tökéletlen a tökéletes

 A világ változik. Időnként a feje tetejére áll. Vírusok és háborúk borzolják a kedélyeket. 

Az idő és a tér is meggörbül kissé, s ez a művészetekben is befolyásoló tényezőként jelentkezik. Így vagy úgy, de már az alkotói termékek is kifacsarodnak kissé.

Kevesen tudják, érzékelik, de a fotózási trendek is deformálódnak. Ez a változás aztán kihat a periférikus területekre is. Vagyis: értékké és követendő, megőrizendővé válik a silány, gagyi, ócska és dilettáns. A tökéletlen válik tökéletessé.

Néhány éve, az Instagram megszületésével egy időben kezdett átalakulni a képalkotási, képfeldolgozási szemlélet. E módosulás fő oka a mobiltelefonnal „lőtt" fotók tömeges feláramlása a világhálóra. Alapvetően nincs ezzel baj, hiszen -mint mondottam-, a világ változik, s a változás -időnként- nem csak negatívumokat izzad ki magából. Új gondolatként jelent meg a „retró”, a „vintage”, a „lomo” fogalma, melyhez a szoftvergyártók is igyekeztek alkalmazkodni. Így születtek a mesterségesen lebutító képeffektező programok, melyek -természetesen „jópénzért”- rengeteg effektet és kiegészítő mobilalkalmazást kínáltak és teszik ezt a mai napig. Virtuális polaroidot utánzók, lomográfiát felidézők, képbutítók jelentek meg a piacon, melyek a gyárilag elérhetők mellett kínálták szolgáltatásaikat.

Szerintem senki nem vette a fáradtságot, hogy összeszámolja, mennyi kiegészítő tölthető, vásárolható meg pl. az Instagramhoz. Én sem szántam rá az értékes időt, de annyit láttam, hogy nagyon sok. Ezek népszerűségét lovagolta meg egy eleinte aprócska, a Photosphoz bedolgozó cég.

A VSCO Cam a kezdeti időkben az almás telefonokra készült fotós mobilalkalmazás volt, néhány effekttel és szűrővel felszerelve. A készítői Joel Flory és Greg Lutze mertek nagyot álmodni és az addig másoknak készült effekteket beleolvasztották egy saját projektbe. Így született 2012-ben a VSCO (Visual Supply Company) és a névvel azonos, több platformra kiadott mobilalkalmazás. Ezzel a regisztrált felhasználók fotókat készíthetnek és az előre legyártott, csaknem 300-féle szűrővel különböző hatásokat, effekteket adhatnak képeikhez. Persze mindez pénzbe kerül, így nem is csoda, ha a cég hatalmas nyereséggel zárhatja az elmúlt esztendőket és magáénak mondhat közel 40 millió felhasználót.

De! Van egy érdekes ebben az egészben. A VSCO nevű alkalmazás nagyon profi. A szűrői tényleg jók, s aki nem talál közöttük az adott képhez kívánatosat, az felejtse el az egészet. Másrészt pedig az Instagrammal ellentétben nem butítja le az eredeti fotókat, így egy jól sikerült „lövést” akár poszterben is ki lehet nyomtatni, mert minőségileg nem lesz vele baj.

Persze -ahogy az lenni szokott- a program korlátozott. A teljes kipróbálásra mindössze hét nap áll rendelkezésre, aztán alapra butul.


Az utóbbi években olyan jól ment a cégnek, hogy több, kisebb kép- és videofeldolgozó projektet vásárolt fel, s azokat beépítette az alapprogramba. Így most már mozgóképeket is feldolgozhat vele az, akinek kellően izmos mobilja van.


A végeredmény minden esetben valami új, ami messze van a tökéletestől, de épp emiatt válik elfogadottá, hiszen manapság a tökéletlen a tökéletes. Életlen, fakó, elmosódott, torzított egy kissé, hiszen épp ez a trendi. Attól válik „igazivá” egy olyan világban, ami már rég maga mögött tudja a valódit, a mélyet, mert minden csak a felszínen kavarog. Így van ez az emberi kapcsolatokban, az érzelmekben és művészetekben is.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon