MARLBORO MAN

 Bevallom, hogy sokáig, nagyon sokáig füstöltem.

Piros Symphoniával kezdtem, és piros Multifilterrel fejeztem be. Közben szívtam mindenfélét. Nyilván a nikotin is dolgozott, de szerettem a dohányzás rituáléját. Ma már nehezen tudnám magam elképzelni, amint rágyújtok egy cigire. Elektromosra meg pláne nem.

Kamasz koromban nagyon tetszettek a Marlboro reklámok. S igen, hatásukra gyakran vásároltam e márkát. Úgy gondoltam, hogy minden egyes szál Marlboro ciginél egy kicsit én is olyan kemény cowboy lehetek, mint a képeken szereplő marcona férfiak. Többségük a cigitől tüdőrákot, a piától májzsugort kapott. S némelyikük határozottan homokos volt. A reklámok (is) hazudnak.

A Marlboro cigarettát eleinte nőknek szánták. „MILD AS MAY” - vagyis: a lehető leggyengébb. Aztán jött a háború, utána meg „kitalálták”, hogy a cigi tüdőrákot okoz. Na, még ilyet! Ekkor kezdték el filterrel gyártani és férfiaknak reklámozni.


A negyvenes évek végén Leonard McCombe-t, a LIFE magazin fotósát vidékre küldték, hogy marhahajcsárokat vagyis cowboyokat fotózzon. Ekkor kapta lencsevégre Clarence Hailey Longot. Long igazi mezőgazdasági munkás volt Texasban. A róla szóló cikk és kép megjelent a magazinban.




A Marlboro cigit gyártók elaléltak a gyönyörűségtől. Ez az! Megvan az új kampány arca, a Marlboro Man, a cserzett arcú keményfiú, amint az ő cigarettájukat szívja. COME TO WHERE THE FLAVOR IS - hirdette az új szlogen, s a plakátokról Stetson kalapos fickók tekintettek a vásárlóra. Óriási lett a siker. Az eladások száma az egekbe szökött.



Kicsit belepiszkol a kerek sztoriba az a tény, hogy a dohányt Kazahsztánban termesztik és gyerekmunkások takarítják be, akik a növényvédő szerektől és nikotintól úgy hullanak, mint a legyek. De Amerikát mikor érdekelte mások élete, vagy halála? Ha kell, akkor egy 30 milliós ország teljes lakosságát is beáldozzák. Ugye?


S hogy mi lett CH Longgal, az első Marlboro Mannel? Negyven évesen feleségül vett egy nővért, Helent aki a ranch tulajának kislányát gondozta. Öt fiuk született és 68 évesen lovagolt el a prérin a lemenő napfényben.


„Ha nem lennének lovak a világon, akkor a nőket szeretném a legjobban!”




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon